NATOs sikring af luftrummet over Bosnien-Herzegovina

Banja Luka episoden

Banja Luka episoden fandt sted den 28. februar 1994, hvor seks jagerfly af typen J-21 Jastreb fra den serbiske hær blev eftersat af to F-16 jagerfly fra det amerikanske luftvåben, nær Banja Luka i Bosnien. 4 af de serbiske fly blev skudt ned.

Et NATO Airborne Early Warning (NAEW) fly opfangede klokken halv syv om morgenen uidentificerede fly på radaren syd for Banja Luka, mens det fløj i Ungarns luftrum. To NATO-fly af typen F-16 med kodenavnene "Black 03" og "Black 04", fra det amerikanske 526th Fighter Squadron "Black Knights", 86th Fighter Wing med base i Aviano, blev sendt til området, hvor de eftersatte seks J-21 Jastreb og to J-22 Orao jagerfly, der var i gang med at angribe militærfabrikken "Bratstvo" i Novi Travnik.

I overensstemmelse med FN og NATO reglerne, blev flyene to gange beordret til at lande eller omgående forlade den "No Fly Zone" de befandt sig i, men begge gange blev ordren ignoreret. Imens fortsatte flyene med at smide bomber mod deres mål på landjorden. Da der blev begået krigshandlinger, fik de to F-16 fly omgående tilladelse fra Combined Air Operations Center til at angribe de fjendtlige fly.

De serbiske Jastrebs fløj herefter nordpå mod deres base. Klokken kvarter i syv indledte de to NATO-fly et angreb mod disse. Kaptajn Robert G. Wright affyrede et AIM-120 AMRAAM missil, der ramte og nedskød den ene Jastreb, der fløj i 5.000 fods højde. De resterende serviske Jastreb fly dykkede til et par hundrede fods højde for at bruge det kuperede terræn til at skjule sig på radaren og dermed kunne flygte tilbage til luftbasen i Udbina. Kaptajn Wright indhentede flyene og kom inden for skudviede til at kunne bruge hans AIM-9 Sidewinder missiler. Han affyrede to varmesøgende Sidewinder missiler, der ramte den anden og tredje Jastreb.

Kaptajn Wright overlod nu den efterfølgende eftersætning til det andet fly og piloten kaptajn Scott F. "Zulu" O'Grady (der et år senere selv blev skudt ned af et bosnisk-serbisk jord-til-luft missil), der havde fløjet længere oppe for at dække Wright.

O'Grady dykkede til samme højde og affyrede et AIM-9M missil, der ikke formåede at låse på sit mål og derfor ramte forbi. Begge NATO-fly var nu tæt på "bingo fuel" - det punkt, hvor flyene ikke ville have nok brændstof til at kunne flyve tilbage til deres udgangspunkt - så de afbrød kampen for at tanke brændstof ved en KC-135 Stratotanker, der cirklede rundt over Atlanterhavet.

Ved samme tid nåede to andre F-16 fly fra 526th Fighter Squadron området, bestående af "Knight 25" og "Knight 26", der var blevet guided til positionen af AWACS. Klokken ti minutter i syv lykkedes det Stephen L. "Yogi" Allen i "Knight 25" at lægge sig bag ved de resterende tre Jastrebs. Han affyrede et Sidewinder missil der nedskød den fjerde serbiske Jastreb.

På dette tidspunkt var de serbiske fly så tæt på at forlade Bosnisk luftrum, at eftersætningen blev stoppet. De to resterende serbiske fly landede i Udbina Air Base i Krajina, den serbisk besatte del af Kroatien.

De serbiske piloter fra Jastreb flyene var:

  • Kaptajn Ranko Vukmirović, der blev dræbt.
  • Kaptajn Zvezdan Pešić, der blev dræbt.
  • Kaptajn Goran Zarić, der blev dræbt efter at have forladt flyet via katapolu i lav højde.
  • Major Uroš Studen, katapulterede nær Jajce og overlevede.
  • Kaptajn Zlatko Mikerević, katapulterede nær landsbyerne Bravsko og Crkveno og overlevede.
  • Kaptajn Zlatan Crnalić, landede i Udbina Air Base med en kraftigt beskadiget J-21 Jastreb.